Yoga Nidra / Hartcoherentie

Yoga Nidra / begeleide meditaties

Yoga Nidra, of ook wel the yogi sleep, is een ontspanningstechniek uit India. Het mooie van Yoga Nidra is dat je eigenlijk helemaal niets hoeft te doen. Gewoon gaan liggen en luisteren naar de instructies. Tijdens de sessie wordt je op een systematische manier tot ontspanning gebracht.

Tijdens de Yoga Nidra sessie wordt je gevraagd een besluit te nemen, positieve zin die je richting geeft. Dit wordt Sankalpa genoemd, je onderbewuste neemt dit besluit in zich op.

De Nidra technieken stellen body en mind in staat om tot een diepe ontspanning te komen en kalmeert het autonome zenuwstelsel. De spierspanning en stress nemen af en de bloeddruk daalt. Door deze diepe ontspanning ontstaan er alpha en theta hersengolven en kunnen ervaringen en fragmenten van herinneringen worden verwerkt. Het lichaam krijgt de kans te herstellen en je maakt meer contact met je intuïtie.

In ontspanning daar gebeurt het…… Het is de eerste stap naar vitaliteit!

Hartcoherentie

Het eerste wat je doet als je geboren wordt is inademen en het laatste wat je doet in je leven is uitademen. Als we last hebben van stress; als je piekert, een vol hoofd hebt, angstig bent of je opgewonden voelt dan ademen we anders.

De taal van het hart
Een manier om meer rust in je lichaam te krijgen is de hartcoherentie methode.
Ben je in staat goed te ontspannen en rustig in- en uitademen, dan is er een hoge coherentie tussen je hartslag en ademhaling. Wanneer we gestrest zijn, gejaagd of ons onprettig voelen, zal de hartcoherentie laag zijn. Een hogeren coherentie kun je trainen.

Als je je ademhaling leert gebruiken als instrument dan kun je deze altijd en overal inzetten om een toestand van kalmte en helderheid te ervaren. Om meer rust in het hoofd te ervaren.

Hartcoherentie verbindt het hart en brein. Het verlaagt je bloeddruk en vermindert het cortisolgehalte (stresshormoon) in je bloed. De balans tussen het zenuwstelsel en hormoonstelsel verbetert en het versterkt je immuunsysteem.

Heartmath heeft hier veel onderzoek naar gedaan. Het effect van de ademhalings- en ontspanningsoefeningen is een subjectieve ervaring. Door deze methode wordt de meting objectief zichtbaar.

Hart coherentie: een check-in moment voor rust
en contact met je hart(gevoel)